La ricerca si propone di verificare il livello e le modalità di introduzione della contabilità economico-patrimoniale nei piccoli Comuni della Provincia di Lecce, mettendo in luce gli elementi di criticità tipici degli enti di piccola dimensione. La vivacità del dibattito economico-aziendale e il dettato legislativo che spingono verso la diffusione della contabilità economico-patrimoniale in tutte le classi di aziende non sempre trovano riscontro nelle realtà esaminate. Dall’analisi delle pratiche contabili adottate, infatti, emerge con forza il ruolo centrale ricoperto dalla contabilità finanziaria, la cui presenza è “legittimata” dalla norma; ciò a differenza della contabilità economico-patrimoniale, la cui diffusione, nei piccoli Comuni, rappresenta una “sovrastruttura” della finanziaria. Le ragioni sono da ricercarsi sia nella carenza di risorse umane e finanziarie, sia nella scarsa conoscenza dell’effettiva utilità, anche per i piccoli Comuni, dello strumento economico.
The study aims at verifying the extent of the introduction of accrual accounting in the smaller municipalities of the province of Lecce. The vibrant management debate and the legislative requirements, both prompting the diffusion of accrual accounting in public organizations at any governmental level, are not actually reflected by the development of accounting system. The analysis of smalls municipalities accounting practices shows the central role of budgetary accounting, whose use in legitimated by law. On the contrary, accrual accounting which is diffused in smaller local government plays a marginal role. The reasons are to be found in the lack of human and financial resources, and in a misconception of the usefulness, for small local government, of the accrual tool.
The study aims at verifying the extent of the introduction of accrual accounting in the smaller municipalities of the province of Lecce. The vibrant management debate and the legislative requirements, both prompting the diffusion of accrual accounting in public organizations at any governmental level, are not actually reflected by the development of accounting system. The analysis of smalls municipalities accounting practices shows the central role of budgetary accounting, whose use in legitimated by law. On the contrary, accrual accounting which is diffused in smaller local government plays a marginal role. The reasons are to be found in the lack of human and financial resources, and in a misconception of the usefulness, for small local government, of the accrual tool.